Joseph Kádár 1956-ban kezdte meg tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán, mesterei Bernáth Aurél és Fónyi Géza voltak. Az akkori politikai elvárásokkal nem tudott azonosulni, így nem jutott kiállítási lehetőségekhez sem. 1969-ben Párizsba távozott, ahol rövid időn belül bekapcsolódott a nemzetközi művészeti életbe. A szabad, kontroll nélküli művészi légkör a különböző irányzatok kipróbálására ösztönözte. Kezdetben a szürrealizmus szellemében alkotott, majd az absztrakt irányzatok felé fordult. Egyidejűleg kísérletezett a Mail-Art, a Livres-objets, a Recup’ Art, és az elektrografika műfajában. Ez utóbbi több mint egy évtizedig meghatározó volt számára, egy folyóiratot is létrehozott Revue d’Art 90° címmel, mely publikálási hátteret jelentett a berlini, budapesti, szöuli, szombathelyi elektrografikai biennáléknak. Ezt geometrikus korszaka követte, alkotott a neokonstruktivizmus, a konkrét geometria és a változó geometria jegyében is. Csoportot alapított Groupe Nouvelle Génération Geometries néven, majd egy Le Nouvel Art Européen című folyóiratot is megjelentetett, mely elméleti hátteret biztosított a csoport számára. Alkotói munkássága mellett jelentős művészetszervezői és elméleti tevékenységet fejt ki.

A rendkívül sokoldalú művész jelenleg a dualizmus szellemében alkotja műveit. Joseph Kádár a dualizmust, mely egy műben két önálló stílust ötvöz, a XXI. század meghatározó irányzatának tekinti. Egy nyilatkozatában a dualizmusról így vall: „A dualista műben a figuratív és nonfiguratív formák megőrzik önálló karakterüket, mert egymástól különbözőek és függetlenek, egymásba visszavezethetetlen alapelvből származnak, de kifelé egységet alkotnak és erőt demonstrálnak.”

Művein markánsan elkülöníthetőek a különböző stílusperiódusok, többek között egymás mellett alkalmazza a szürrealizmust, a realizmust, a konkrét geometriát és a horizontalizmust. E két vagy több pólusú művek nem csupán vizuálisan nyújtanak változatosságot, hanem szellemi kihívást is jelentenek. A művész a megjelenített jelképeket, motívumokat az európai kultúra történelméből meríti, ezáltal különböző korszakokat kapcsol össze és idéz meg egy művön belül. A dualizmus tehát nem pusztán összegez, hanem provokatív módon kérdéseket fogalmaz meg, melyekre a nézőnek kell felelnie.

Joseph Kádár akárcsak eszmei, filozófiai síkon, technikailag is újításra törekszik. A dualista műveket különböző technikai eljárásokkal hozza létre. Alkalmazza a kollázs és fotómontázs technikákat, műveinek egy részét pedig elektronikus úton alkotja.

Kopin Katalin