Peter Struycken 1957 és 1962 között végezte el művészeti tanulmányait szülővárosában, Hágában. A fiatal művész ebben az időszakban került kapcsolatba a CoBRA csoport érzelmességét, szubjektivitását, vad kolorizmusát elutasító, új, minimalista művészetet propagáló Nul csoporttal. A német Zero csoport holland megfelelőjeként fellépő, 1960-ben alapított mozgalom az egyszerű geometrikus formák alkalmazását, valamint a művészet logikus, objektív alapokra való helyezését szorgalmazta – e szempontok a mai napig meghatározzák Struycken munkásságát.

Peter Struycken mára a kortárs holland művészeti szcéna egyik legismertebb alakjává vált, meglehetősen változatos és szerteágazó művészetét azonban igen nehéz besorolni: egyaránt foglalkozik médiaművészettel, festészettel, grafikával, szobrászattal, designnal, fényinstallációkkal, valamint enteriőrök kialakításával és köztéri művek tervezésével. Az általa művelt különféle műfajokat összekötő közös nevező az absztrakció, a színnel, fénnyel való kíséretezés, illetve az, hogy Struycken rendszeresen alkalmazza az informatikát készülő műveinek tervezésében. Igen korán, 1969-ben alkalmazta először alkotói módszerének részeként a számítógépet, amely lehetővé teszi számára a komplex fényhatások, folytonosan változó színkombinációk modellálását.

Peter Struyckent elsősorban az tette közismertté hazájában, hogy – Gerard Unger tipográfussal közösen – ő tervezte a Beatrix királynőt ábrázoló bélyeget, amely 1981-től kezdve több mint harminc évig volt használatban. A találó módon „digitális pointillizmus”-ként jellemzett technikával, azaz apró, szabálytalanul elosztott kis pontok segítségével megjelenített, fénykép alapján készült portré hamar ikonikussá vált: a bélyeg kiadásának csak a holland uralkodó 2013-ban bekövetkezett lemondása vetett véget.

Struycken az 1960-as évek eleje óta több tucat kiemelkedő köztéri alkotás létrehozására kapott felkérést: egyik meghatározó urbanisztikai intervenciója az Arnheim városában található, Rajna-part mellett létesített szabadtéri parkoló (1972-79). A művész által tervezett hullámzó talajon húzódó kék és fehér járólapokkal kirakott sávok megzavarják a járókelő szemét, térérzetét, egyben némi fantáziát visznek a szürke városi környezetbe – a “Blue Waves” néven ismert projekt igen megosztónak bizonyult: az alkotás körüli vitákból kifolyólag a teret többször fenyegette a lebontás veszélye.

Ugyancsak híresebb alkotásai közé tartozik a rotterdami építészeti intézet épülete alatt húzódó hosszú árkádrendszer különleges illuminációja (1993), ahol kizárólag kék, vörös és zöld lámpák segítségével létrehozott színkombinációk világítják meg a vaskos, szögletes tartóelemeket. A szigorú betonstruktúrát életre keltő szivárványszerű, vidám fényinstalláció tíz percenként módosuló összképét számítógépes program vezérli. A művész hasonlóan izgalmas és összetett fényinstallációt hozott létre a nyolcvanas években az amszterdami Muziektheater mennyezetéhez. Struycken köztéri munkái láthatók még többek közt az amszterdami metróban (falfestmény, 1980), az utrechti Central Museum homlokzatán (acélrelief, 1987), vagy a tilburgi Beatrix College aulájában (fényinstalláció, 1999). Rangos holland múzeumok megbízására rendszeresen vesz részt kiállítóterek, kiállítás-installációk tervezésében – ragyogó színérzékét a bemutatott műveket kiemelő színpaletta meghatározásában kamatoztatja (Groninger Museum, Groningen; Stedelijk Museum, Amszterdam; Gemeente Museum, Hága).

A művészet társadalmi megjelenése, a közterek felvirágoztatása iránti elhivatottságát oktatói pályafutásában is érvényesítette: 1964-1976 között az arhemi akadémián a művészetet, a várostervezetet és az építészetet ötvöző „Monumental New Style Department” néven ismert szakon tanított. Munkásságát számos elismeréssel tüntették ki, Peter Struyckent 1984-ben az Orániai Nassau Rend lovagjává ütötték. Alkotásait jeles közgyűjteményekben őrzik.



Művek közgyűjteményekben

Rijksmuseum, Amszterdam
Rabo Art Collection, Hollandia
ING Collection, Hollandia
CODA Museum, Apeldoorn
Stedelijk Museum, Amszterdam
Kröller-Müller Museum, Otterlo
Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam
Victoria & Albert Museum, London



Bibliográfia

Carel Blotkamp, Daniel Dekkers, Ruud Schenk, P. Struycken, nai010 publishers, 2008



Egyéni kiállítások

1967
Gemeentemuseum, Hága, Hollandia
Groninger Museum voor Stad en Lande, Groningen, Hollandia
1966-1967
Stedelijk Museum Amszterdam, Hollandia
1974
Galerie Swart, Amszterdam, Hollandia
1976
Stedelijk van Abbemuseum Eindhoven, Hollandia
1977
Rijksmuseum Kroller-Muller Otterlo, Galerie Swart, Hollandia
Kunsthalle Düsseldorf , Németország
1980-1981
Museum Boymans van Beuningen, Rotterdam, Hollandia
1984
Museum Groningen, Hollandia
1987
„Century '87”, Királyi palota, Amszterdam, Hollandia
1992-1993
Stroom, Hága, Hollandia
1997
Galerie de Expeditie, Amszterdam, Hollandia
Gemeentemuseum, Hága, Hollandia
1998
„Blocks”, Gemeente Museum, Den Hága, Hollandia
Galerie de Expeditie, Amszterdam, Hollandia
1999
„Kleuren van Struycken”, Groninger Museum, Groningen, Hollandia
2001
„Structured Colours”, Galerie de Expeditie, Amszterdam, Hollandia
2002
„Trooping the Colour / Colour Colours”, Gorichems Museum, Gorinchem, Hollandia
2003
„Wandkleden 2002”, Galerie de Expeditie, Amszterdam, Hollandia
2005
„Entoptische waarneming”, Galerie de Expeditie, Amszterdam, Hollandia
2007
„P. Struycken”, Groninger Museum, Groningen, Hollandia
2012
„Drawings, 1973 -1993”, Galerie de Expeditie, Amszterdam, Hollandia



Csoportos kiállítások

1963
Galerie Orez, Hága, Hollandia
1974-1975
Centraal Museum Utrecht, Hollandia
Stedelijk van Abbe Museum Eindhoven, Hollandia
Museum Boymans van Beuningen Rotterdam, Hollandia
Paleis voor Schone Kunsten, Antwerpen, Belgium
1968
„Environments”, Utrecht, Hollandia
1971
„Geluid <-> Kijken, Dynamische computerstructuur via ponsband + geluid”, Stedelijk Museum, Amszterdam, Hollandia
„Dynamische lichtwerk met schakelband”, Groninger Museum, Hollandia
1980
Pier & Ocean, Haywarth Gallery, London, Egyesült-Királyság
Rijksmuseum Kröller-Muller, Otterlo, Hollandia
1985
„Beelden aan de Linge (Sculptures by the river Linge)”, Hollandia
1988-1989
„Acht in opdracht”, Textielmuseum, Tilburg, Hollandia
1990
„Energiëen (Energies)”, Stedelijk Museum, Amszterdam, Hollandia
1990-1992
„Stof & Geest (Dust & Spirit)”, Gymnasium Felisenum, Velsen-Zuid, Hollandia
1994
„KPN 94”, Ptt Museum, Hága, Hollandia
1996
„Under Capricorn”, Stedelijk Museum Amszterdam, Hollandia
1997
„Mu, een fictieve geschiedenis van Internet”, Arti en Amicitiae, Amszterdam, Hollandia
„Hier & Meer”, Oude Slot, Heemstede, Hollandia
1998
„Speed”, Loos-Tijdkring Festival, Hága, Hollandia
„Schaakmat, over consequente handelingen”, Gallery Nouvelles Images, Hága, Hollandia
„Als golfslag op het strand…Ad Dekkers in zijn tijd [The beating of the waves on the beach... Ad Dekkers in his times]”, Stedelijk Museum, Amszterdam, Hollandia
„Sporen van Wetenschap in Kunst”, Koninklijke Academie van Wetenschappen, Trippenhuis, Amszterdam, Hollandia
„Kunst in opdracht 1995-1998”, Tilburgse Kunststichting, Tilburg, Hollandia
„Sikkens exhibition”, De Lakenhal, Leyden, Hollandia
„Leerlingen van Willem Schrofer”, Haagse Kunstkring, Hága, Hollandia
1999
„Post Haks”, Arti & Amicitiae, Amszterdam, Hollandia
2000
„De Voorstelling”, Stedelijk Museum Amszterdam, Hollandia
2005
Stippels & Pixels, Zeebrastraat, Gent, Belgium
„A Guest + a Host = a Ghost”, Hedge House, Wijlre, Hollandia
2006
„Accrochage”, Galerie de Expeditie, Amszterdam, Hollandia
2007
Artissima Turijn, Galerie de Expeditie, Hollandia
„Facade”, Arti et Amicitiae, Amszterdam, Hollandia
2010
Kasteel van Duivenvoorde, Voorschoten, Hollandia
2012
Pan Amsterdam, Galerie de Expeditie, Amszterdam, Hollandia
Contemporary Istanbul Art Fair, Galerie de Expeditie, Istanbul, Törökország